Varauskalenteri on vuokrausyrityksen sydän. Mutta pelkkä kalenteri ei riitä – oleellista on, miten sitä käytetään. Tässä 10 vinkkiä, joilla saat varauskalenterista enemmän tehoja irti ja asiakkaat palaamaan uudestaan.
1. Pidä tiedot ajantasalla
Kuulostaa itsestäänselvältä, mutta yllättävän moni unohtaa. Jos auto on huollossa, älä anna sitä vahingossa varattavaksi. Jos aukioloajat muuttuvat, päivitä ne heti. Kalenterin pitää heijastaa todellisuutta.
2. Hyödynnä automaattiset vahvistukset
Anna järjestelmän lähettää vahvistusviestit ja muistutukset asiakkaalle automaattisesti. Näin säästät aikaa ja vähennät unohtuneita noutoja.
3. Tee kalenterista visuaalisesti selkeä
Värit, symbolit ja selkeät kategoriat auttavat hahmottamaan tilanteen yhdellä vilkaisulla. Eri värit eri kalustotyypeille tai tilojen varaustiloille – toimii.
4. Mahdollista 24/7 varaus netissä
Anna asiakkaiden varata vaikka keskellä yötä. Kalenteri toimii myyjänä silloin kun sinä nukut.
5. Kytke maksu osaksi varausta
Maksu verkossa = vähemmän peruutuksia. Kun asiakas maksaa heti, hän myös sitoutuu. Ja sinä näet heti, kuka on tosissaan.
6. Luo toistuvat vuokraukset yhdellä napilla
Jos joku varaa joka maanantai klo 8–12, ei tarvitse naputtaa samaa uudestaan ja uudestaan. Käytä toistuvaa varausta.
7. Hyödynnä mobiilikäyttö
Tarkista tilanteet tai tee muutoksia suoraan puhelimella – missä vain, milloin vain. Ei tarvitse istua koneella.
8. Aseta säännöt ja ehdot näkyviin
Vältä turhia kysymyksiä ja kiukkuja: näytä asiakkaalle jo varausvaiheessa vuokraehdot, maksuehdot ja peruutuskäytännöt.
9. Käytä resurssienhallintaa
Jos sinulla on rajallinen määrä tuotteita (esim. 5 peräkärryä), kalenterin pitää osata estää tuplavaraukset. Resurssipohjainen varaus estää virheet automaattisesti.
10. Analysoi käyttöä ja kehitä
Mikä tuote varataan eniten? Milloin on ruuhkaa? Mistä kaupungista varaukset tulevat? Kalenterin data ei valehtele – käytä sitä päätöksenteon tukena.