Yrityksen myynnin kasvattaminen ei ole vain kiivaan sesonkiajan varassa. Menestyvä liiketoiminta vaatii jatkuvaa kehitystä ja uusien mahdollisuuksien hyödyntämistä, myös hiljaisina kausina. Alla olevilla keinoilla voit kasvattaa myyntiäsi ja houkutella asiakkaita ympäri vuoden.
Jos pyörität autovuokraamoa tai haluat lisätä yrityksesi myyntiä kaluston vuokraamisella
Autovuokrausalan kilpailu on kovaa, mutta oikeilla työkaluilla ja strategioilla voit kasvattaa myyntiäsi helposti. Tärkeintä on keskittyä asiakkaiden tarpeisiin ja tehdä vuokrausprosessista mahdollisimman sujuva. Tässä muutama käytännön vinkki, jotka olemme testanneet ja hyväksi todenneet:
Tee palvelusta helppoa
Ihmiset arvostavat vaivattomuutta – erityisesti, kun kyse on auton vuokraamisesta. Mieti, kuinka yksinkertaistat prosessia:
- Nopea varaus: Käytä digitaalista varausjärjestelmää, jonka kautta asiakkaat voivat hoitaa kaiken verkossa. Vinkki 😉 RowlyGO on tehty tätä varten.
- Sähköiset sopimukset: Anna asiakkaiden allekirjoittaa vuokrasopimukset sähköisesti ennen auton noutoa. Tämä säästää aikaa molemmilta.
- Selkeät hinnat: Piilokulut ovat myynnin vihollisia. Kerro asiakkaalle heti, mitä vuokraus maksaa – alusta loppuun.
Löydy oikeasta paikasta
Asiakkaat eivät voi valita palveluasi, jos he eivät löydä sinua. Huolehdi siis, että yrityksesi näkyy juuri siellä, missä asiakkaat etsivät autoa. Helpoin tapa, lisätä myyntiä.
- Google-hakutulokset: Hakukoneoptimointi (SEO) auttaa nousemaan Googlen kärkipaikoille, kun joku etsii esim. “autovuokrausta [kaupunkisi], vesijetin vuokraus [kaupunkisi]”.
- Maksettu mainonta: Google Ads ja Facebook ovat loistavia keinoja tuoda palvelusi esille. Kohdenna mainoksesi tarkasti sijainnin ja hakusanojen mukaan.
- Yhteistyökumppanit: Hotellit, tapahtumajärjestäjät ja matkailuyritykset ovat hyviä kumppaneita, jotka voivat suositella palveluasi omille asiakkailleen.
Tarjoa lisäarvoa
Miksi asiakas valitsisi juuri sinut? Tarjoa jotain, joka tekee palvelustasi ainutlaatuisen.
- Vakuutukset ja lisävarusteet: Esimerkiksi lisävakuutukset, GPS-laitteet ja lastenistuimet voivat ratkaista asiakkaan ongelmat ja lisätä myyntiäsi.
- Asiakasedut: Tarjoa kanta-asiakasohjelma tai alennuksia useista vuokrauksista. Asiakkaat arvostavat jatkuvia etuja.
- Toimituspalvelut: Vie auto asiakkaalle suoraan lentokentälle, hotelliin tai kotiovelle. Se voi olla ratkaiseva tekijä valinnassa.
Näin lisäsimme myyntiä vuokraamossa – käytännön kokemuksia kuuden vuoden ajalta
Autovuokraamoalan kilpailu on oikeasti kovaa, mutta kuuden vuoden kokemuksemme vuokraamoliiketoiminnasta opetti meille yhden tärkeän asian, jokainen pieni lisäaskel tuo uusia asiakkaita. Vuokraustoiminnan ytimessä on näkyvyys ja paikallisten tarpeiden ymmärtäminen. Tässä jaamme konkreettiset keinot, joilla onnistuimme löytämään asiakkaita ympäri vuoden – myös hiljaisina aikoina.
Näin me toimimme
1. Yhteistyö paikallisten kuljetusliikkeiden kanssa
Kuljetusliikkeillä on usein kiirehuippuja, jolloin oma kalusto ei riitä tai pakettiauto joutuu korjaamolle ilman sijaisautoa. Tarjosimme pakettiautojamme heidän käyttöönsä lyhytaikaisilla ja joustavilla sopimuksilla. Tulokset? Saimme säännöllisiä varauksia ympäri vuoden, erityisesti logistiikan sesonkien aikana.
2. Rakennus- ja remonttialan tarpeisiin vastaaminen
Rakennus- ja remonttifirmat tarvitsevat usein kalustoa työvälineiden ja materiaalien kuljettamiseen. Teimme aktiivisesti yhteistyötä näiden yritysten kanssa ja kerroimme heille, miten pakettiautomme helpottavat heidän arkeaan. Yhteistyö toi jatkuvaa kassavirtaa ja uusia asiakkuuksia.
3. Muutot – aina ajankohtaisia
Muuttopalveluita tarjoavat firmat ovat aina varmoja asiakkaita. Kampanjoimme muuttopalvelufirmoille autojamme mikäli oma kalusto ei riitä tai jokin auto huollossa. Joka kuukausi saimme useita varauksia, jotka perustuivat juuri tähän näkyvyyteen ja näin ollen kasvatimme yrityksen myyntiä.
4. Yhteistyö tapahtumajärjestäjien kanssa
Tapahtuma- ja messujärjestäjät tarvitsevat usein autoja kalusteiden ja laitteiden kuljettamiseen. Tarjosimme palveluitamme heidän käyttöönsä joustavasti ja nopealla aikataululla. Tämä yhteistyö toi meille uusia asiakkaita erityisesti kesä- ja joulusesonkien aikaan.
5. Paikalliset urheiluseurat ja harrastusryhmät
Urheiluseurat ja harrastusryhmät ovat täynnä tarpeita varusteiden kuljetukseen. Lähestyimme aktiivisesti paikallisia seuroja ja teimme heille selkeän tarjouksen, joka vastasi heidän budjettiaan. Tulos? Useita varauksia erityisesti turnauksien ja kilpailukauden aikana. Mäkihyppy- ja hiihtoseurat vuokrasivat minibussejamme kisareissuille.
6. Yksinyrittäjät ja pienet yritykset
Catering-yritykset, verkkokauppiaat ja muut pienyritykset tarvitsevat satunnaisesti kuljetuskalustoa. Kohdensimme markkinointia paikallisiin yrittäjäverkostoihin ja tarjosimme heille pakettiratkaisuja, jotka sopivat heidän tarpeisiinsa. Yksittäiset varaukset sieltä täältä kertyivät nopeasti suuremmiksi kokonaisuuksiksi.
7. Julkiset toimijat ja oppilaitokset
Kunnat, kaupungit ja oppilaitokset järjestävät projekteja, konsertteja ja tapahtumia, joissa tarvitaan tilapäistä kalustoa. Tarjoamalla heille räätälöityjä ratkaisuja saimme yksittäisiä, mutta merkittäviä varauksia ympäri vuoden, näin saimme jälleen lisää myyntiä.
8. Vanhojen asiakkaiden uudelleenaktivointi
Vuosien varrella meille kertyi laaja asiakaskunta. Pidimme yhteyttä vanhoihin asiakkaisiin säännöllisesti – sähköpostilla ja jopa tarjouksilla, jotka oli räätälöity heidän aikaisempien tarpeidensa mukaan. Tämä oli yksi helpoimmista tavoista saada lisää varauksia.
Miten tavoitat heidät?
- Käy henkilökohtaisesti esittäytymässä paikallisille yrityksille ja tarjoa räätälöityjä ratkaisuja.
- Lähetä sähköposteja, joissa kerrot vuokrausvaihtoehdoista ja eduista. Käytimme https://www.taloustutka.fi/, helppokäyttöinen tietopalvelu sähköpostilistojen toteuttamiseen.
- Markkinoi palveluitasi näkyvästi verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa.
- Tee yhteistyötä tapahtumien järjestäjien ja paikallisten yritysverkostojen kanssa.
Asiakkaiden löytäminen on usein vain aktiivisesta yhteydenotosta ja palveluiden näkyvyydestä kiinni. Ole rohkea ja tarjoa palveluasi juuri sinne, missä sitä eniten tarvitaan!
Yhteenveto
Kuuden vuoden aikana opimme, että vuokrausliiketoiminnan kasvu perustuu aktiivisuuteen ja yhteistyöhön. Kun tavoittaa asiakkaat monista eri kanavista – olipa kyseessä kuljetusliike, urheiluseura tai yksittäinen muuttaja – jokainen varaus kasvattaa myyntiä.
Tärkeintä on olla näkyvillä siellä, missä asiakkaat etsivät ratkaisua ja tehdä vuokraamisesta mahdollisimman vaivatonta. Jokainen pienikin panostus tuo uusia mahdollisuuksia ja auttaa rakentamaan liiketoimintaa pitkällä aikavälillä ja lisää myyntiä.
Jos haluat tukea liiketoimintasi kehittämisessä, ota yhteyttä Rowlyyn. Me tiedämme, mitä menestyvä vuokraamo tarvitsee – kokemuksesta! 😊